Algemeen

Adverteren van films op Youtube

0

Wat is Youtube adverteren?

Youtube is met bijna 2 miljard maandelijkse gebruikers een van de allergrootste online media kanalen. Deze gebruikers kijken dagelijks voor vele miljoenen uren filmpjes. Als je kiest voor Youtube adverteren dan kan jouw advertentie worden afgespeeld voorafgaand aan een filmpje van een van de gebruikers. Het grote voordeel van youtube adverteren is dat de kijken hoe dan ook een impressie krijgt van jouw merk. Ook in Nederland worden er vele uren per dag gekeken en zijn er miljoenen gebruikers per maand. Youtube adverteren kan dus zeker in Nederland een hele grote meerwaarde zijn voor jouw marketing activiteiten. Direct je doelgroep benaderen is heel eenvoudig. Het bereik is immens en de verwachting is dat er alleen maar meer youtubers komen dan minder. Op termijn zal Youtube adverteren belangrijker worden dan de traditionele manieren van bijvoorbeeld radio of tv commercials zoals we die jarenlang hebben gekend.

Hoe moet je via Youtube adverteren?

Om deze vraag te beantwoorden moet je eigenlijk weten dat er drie verschillende soorten advertenties zijn om via Youtube te gaan adverteren.

  • Youtube instream ads

o Dit is eigenlijk de variant die het meeste gebruikt wordt. Na 5 seconden kan de gebruiker het filmpje wegklikken maar heeft dan wel een impressie gekregen van jouw bedrijf. Je moet dus wel zorgen dat je gelijk je boodschap in de eerste vijf seconden duidelijk maakt

  • Youtube bumper ads

o Dit zijn korte filmpjes die maximaal 6 seconden duren en niet zijn weg te klikken door de gebruiker. Ook hiervoor geldt dus dat je boodschap heel duidelijk moet zijn binnen 6 seconden.

  • Youtube discovery ads

o Dit zijn filmpjes die zichtbaar worden in de zoekresultaten van youtube. Je kan hier net als bij Google Adwords zoektermen inkopen.

Belangrijk om van te voren te weten is dus welke boodschap je op welke manier wilt gaan overbrengen. Deze moet zo kort en duidelijk mogelijk zijn omdat je echt maar een paar seconden hebt om je verhaal te vertellen.

Wat kost Youtube adverteren?

De kosten van op Youtube adverteren zijn lastig aan te geven van te voren. Bij de instream varianten betaal je op basis van CPV, dat betekent cost per vier. Je betaald dan alleen als de video volledig is afgekeken of minimaal 30 seconden is bekeken. Bij de discovery ads betaal je op basis van CPC, cost per klik. Iedere keer als iemand op je advertentie (filmpje) klikt betaal je daarvoor een bedrag. bij de Bumper ads betaal je per 1.000 vertoningen van je filmpje. Je kan wel zeggen dat het gemiddeld tussen de 5 en 18 cent per view of per klik kost als je kiest voor youtube adverteren.

Het voordeel is wel dat je heel goed je doelgroep kan definiëren. Dat kan op basis van zoekwoord, leeftijd, geslacht, interesses of bijvoorbeeld remarketing.

Omdat je eerst moet kiezen welke variant voor jouw boodschap het beste zou werken kan je daarna pas zeggen wat de kosten zouden kunnen zijn.

Vragen die je in ieder geval voor jezelf duidelijk moet hebben is de doelstelling en hoeveel views heb je denk je nodig om je target te behalen?

Vanwege het enorme bereik kan youtube adverteren echt een meerwaarde zijn voor je online marketing.

 

De beste films over de tech industrie

Vorige post

Beste Sci-fi Series op Netflix, Videoland en meer

Volgende post